JAN VAN KOOTEN IN THE PICTURE

We spreken Jan van Kooten in de hoofdvestiging van Van Kooten Tuin en Buiten Leven in Numansdorp. Bij aankomst valt direct de sfeervolle ambiance op in de overdekte showroom. Karakteristieke blokhutten met sfeervol meubilair en stijlvolle accessoires nodigen uit om van binnen een kijkje te nemen. Hanneke van Kooten, echtgenote van Jan en mede-eigenaar van Van Kooten Tuin en Buiten Leven, is verantwoordelijk voor de marketing binnen het bedrijf, echter voor deze gelegenheid is besloten Jan eens op de voorgrond te plaatsen. Ondanks zijn aanvankelijke terughoudendheid voor dit podium blijkt Jan een gepassioneerd verteller.

DE ONLINE WINKELS GEVEN ONS DE KANS DIRECT IN TE SPELEN OP DE ONTWIKKELINGEN IN DE MARKT

Intuïtie

Jan vertelt zijn verhaal op de manier waarop hij handelt. Intuïtief en met een voortdurende blik naar de toekomst. Dertien jaar geleden besluiten hij en Hanneke uit de bestrating- en grondwerkzaamheden te stappen. Ondanks de onzekerheid van een zojuist gekochte woning en de geboorte van hun oudste zoon, starten zij een handel in tuinhout en blokhutten. Al snel is het eerste pand te klein en verhuizen ze naar een groter onderkomen. De groei zet door en het assortiment neemt toe. Dit dwingt tot een nieuwe verhuizing naar een grotere ruimte met magazijn. De opening van de eerste winkel in Numansdorp is een feit. ‘De groei in de beginperiode hebben we vooral aan het geweldige team van generalisten te danken’, zegt Jan. ‘Iedereen kon en deed alles en sprong bij waar nodig. En dit alles kwam tot stand zonder specifieke strategie, maar wel door het maken van bewuste keuzes.’

Flow

Door de sterke groei van het aantal klanten uit de grensregio besluit Van Kooten in 2010 een tweede filiaal te openen in België. Dit succes is later doorgetrokken naar Velp, Strijen, Hoofddorp, Amersfoort en Veldhoven. ‘Het openen van nieuwe winkels is geen doel op zich’, legt Jan uit. ‘De groei is als een flow waarin je je laat meevoeren naar een nieuwe uitdaging.’ Na verloop van tijd beseft Jan dat de groei een team-effort zal moeten zijn. Van Kooten werft personeel op specifieke competenties en mede door de komst van zwager Benjamin de Jong (mede-eigenaar) als versterking van het directieteam, krijgt de organisatie een duidelijke structuur. Parallel aan de groei in volume breidt Van Kooten het assortiment uit tot een volledig pallet van tuinbeleving, inclusief zonwering, wellness en buitenkeukens. Naast de uitbreiding van het aantal winkels heeft ook de online verkoop bijgedragen aan de ontwikkeling van Van Kooten. ‘De online winkels geven ons de kans direct in te spelen op de ontwikkelingen in de markt.’

De Van Kooten-injectie

Mensen staan centraal in de operatie van Van Kooten, zowel klanten als personeel. ‘Als je zo’n sterke ontwikkeling doormaakt, moet je je mensen betrokken houden bij dit proces. Een plan dat zich in een of twee jaar bij jou ontwikkelt, strandt in de uitvoering als je je omgeving daarin niet meeneemt.’ Enthousiast vertelt Jan verder over de platte structuur binnen Van Kooten. ‘Iedere nieuwe medewerker komt een dag naar de vestiging in Numansdorp. Daar krijgt hij/zij een introductie op alle afdelingen en aan het einde van de dag de Van Kooten-injectie. Wat daar in zit is zo geheim, dat we het zelf eigenlijk niet weten’, lacht Jan. Het beoogde resultaat is echter wel duidelijk. Een gezonde dosis humor, passie voor het product, eerlijkheid en betrouwbaarheid zijn de basisvereisten voor een baan bij Van Kooten. Een ander aspect van werkgever Van Kooten is de stimulans tot persoonlijke ontwikkeling. ‘Een enthousiaste aspirant-verkoper kan zich uiteindelijk ontwikkelen tot een goede boekhouder en vice versa. Mensen hebben ruimte nodig om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dat kan bij ons en maakt uiteindelijk onze organisatie als geheel sterker.’ Met trots in zijn stem vertelt hij dat ze een prachtig team werkzaam hebben van circa 120 gedreven medewerkers, die zich elke dag tot het uiterste inspannen om de door de klanten aangeschafte dromen werkelijkheid te laten worden.

Ondernemerschap, visie en missie

Onze vraag naar de visie en missie van Van Koo- ten zet Jan aan het denken. Dit tekent de diepgewortelde ondernemer in hem. Jan opereert op gevoel. Toch zijn we niet verbaasd als hij het antwoord heeft. ‘Onze missie is een gezond bedrijf in stand houden op een beheersbare manier. Dit doen we door altijd te streven naar een hogere teamprestatie door mensen te laten groeien. Dit is het mooiste deel van ons vak. Passie voor het product maar vooral de wow-factor van de klant staan hierin centraal. Pas als het geleverde product de verwachting van de klant overstijgt, hebben we het naar onze eigen maatstaven goed gedaan. In onze visie staat de klant centraal. We proberen de klantbehoefte goed te begrijpen en om te zetten naar een voldoening. Eerlijk en integer handelen, open communicatie en doen wat je belooft zijn hierin voor ons de cruciale aspecten van het zakendoen.’

Kijk voor meer informatie op vankootentuinenbuitenleven.com of bel: 0186 – 655 990

Van Kooten in 2018

Jan praat niet graag over zichzelf. Als we vragen naar zijn persoonlijke drijfveren, meldt hij nonchalant dat we dat maar aan Hanneke moeten vragen, dat zij zijn drijfveer is. Toch geeft deze entrepreneur in hart en nieren veel prijs als hij over zijn klanten, medewerkers en producten spreekt. Doorspekt met vakkennis, gedrevenheid en liefde voor de menselijke aspecten van het ondernemerschap vertelt hij met trots over hoe Van Kooten in dertien jaar uitgroeide tot een onderneming van formaat.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Jan van Kooten.

By |2018-08-02T11:15:56+00:00augustus 2018|Tags: |