ALS DE REALITEIT sciencefiction INHAALT

Veel wegen leiden naar de digitale toekomst en we gaan razendsnel. Nog maar een aantal jaren geleden ging de introductie van nieuwe modellen van Mercedes-Benz over snellere motoren, een nog strakker interieur en knap design. Vandaag de dag wordt de klasse van Mercedes-Benz gecombineerd met de nieuwste technologieën en staan releases, naast de traditionele Mercedes-Benz waarden, in het teken van de nieuwste intelligente technieken.

Marcel: ‘Het gaat het op dit moment zo ver, dat we een paar weken geleden een nieuwe A-klasse op de markt hebben gebracht waar je tegen kan praten. Je geeft het commando: “Hé Mercedes” en dan vraagt de juffrouw: “Wat kan ik voor je doen?” “Waar is hier de dichtstbijzijnde supermarkt?” Dan geeft ze antwoord en vraagt zelfs of ze je er heen moet brengen. Maar ook kun je vragen: “Hoeveel graden is het in Spanje?” Dan zal ze zeggen: “38 graden en een klein beetje bewolkt.”

Met het veranderend verkeersbeeld door de jaren heen, blijken innovaties met betrekking tot veiligheid onontbeerlijk. De wegen zijn druk, automobilisten gehaast, vernieuwing in techniek is nodig om menselijke tekortkomingen te compenseren.

Marcel: ‘Er zijn bij Mercedes-Benz vanaf het allereerste begin veel veiligheidsitems bedacht die, heden ten dage, gemeengoed zijn bij alle automerken. Mercedes-Benz is bijvoorbeeld de bedenker van de airbag, de gordelspanner, het anti-blokkeerremsysteem, tractiesystemen en kreukelzones, om er maar een paar te noemen. Het door blijven ontwikkelen van onze basiswaarden zijn we altijd blijven doen; In de eerste plaats staat Mercedes-Benz voor veiligheid, kwaliteit, comfort en duurzaamheid.’ 

Niets lijkt meer onmogelijk

In Dubai werd onlangs de Volocopter gedemonstreerd. Een kruising tussen een helikopter en een drone. Een verticaal opstijgend toestel dat volledig elektrisch vliegt met als doel het verkeer in grote steden te ontlasten. Autonoom, geruisloos en veilig.

Al sinds 1986 experimenteert men zowel met waterstof als brandstof. Knappe koppen denken vooruit en buigen zich onder andere over de mobiliteit van de toekomst. Tegenwoordig is fantaseren over de toekomst in een elektronisch tijdperk dan ook een functievereiste bij Mercedes-Benz. De technologische vooruitgang van de laatste jaren heeft veel veranderd, en het koppelen van technologieën creëert geheel nieuwe perspectieven. Niets lijkt meer onmogelijk.

Mobiliteitstrends

Mercedes Me Connect

Vandaag de dag betekent mobiliteit veel meer dan alleen een vervoermiddel. Met de mobiele telefoon hebben we de wereld in handen. Middels software-applicaties (apps) is de telefoon een multifunctioneel communicatiemiddel geworden. Het antwoord daarop van Mercedes-Benz is ‘Mercedes Me Connect’, een app met een hoogwaardig serviceniveau. De app is uw persoonlijke assistent en staat altijd tot uw dienst. Naast focus op de essentie; onderhoudsmanagement en voertuigdiagnose, geeft de app ook het antwoord op vele andere vragen, zoals locatiegegevens en worden storingen automatisch doorgegeven aan de werkplaats.

Marcel: ‘Alles is met elkaar geïntegreerd. Het belangrijkste is wel dat alle relevante voertuiggegevens worden bijgehouden en inzichtelijk zijn. Denk aan het jaarlijks onderhoud bijvoorbeeld, maar ook de toestand van de banden wordt gemeten, inclusief olie- en vloeistoffenpeil. Indien te laag, wordt die informatie naar ons verzonden, zodat wij de klant hiervan op de hoogte kunnen brengen. Daarnaast boekt de app ook je concerttickets als je wilt en als je de gegevens uit je adresboek, je huidige locatie of je favoriete café naar je Mercedes-Benz stuurt, neemt het navigatiesysteem de bestemming over en brengt je precies daar waar je moet zijn. (Of beloont je met het beste tapasrestaurant in Madrid na een lange reis.) De app waarschuwt je als je wat eerder moet vertrekken als er ergens oponthoud is, een file bij- voorbeeld. Met de digitale autosleutel open en start je de auto en eenmaal op weg waarschuwt de app (Live Traffic Information) voor een glad wegdek of andere ongewenste voorvallen tijdens de reis. Vergeten waar je auto staat. De app vertelt het je.’

In de auto’s van Mercedes-Benz komen elegantie, comfort en rijplezier samen. Innovatieve ideeën zijn omgezet naar functionele toepassingen die passen bij (business)reizen, evenementen en zelfs lifestyle. Je Mercedes-Benz is daarin je betrouwbaarste reisgenoot.

UX-design (User Experience)

Inmiddels zijn we gewend geraakt aan digitale interfaces en de ontwikkeling van elektronica is niet meer te stoppen. Het zal niet beperkt blijven tot het scherm van je navigatiesysteem. UX-designers maken elektronische toepassingen in de auto zichtbaar aan de buitenkant op basis van gebruikerservaringen. Een zelfrijdende auto kan niemand aankijken en dus bedenken designers een manier waarop de voetganger een teken van de auto krijgt dat het veilig is om over te steken.

Marcel: ‘We leven in een tijdperk waarin de auto zichzelf kan besturen. Echter, de Nederlandse wetgeving stelt dat alleen de mens dat mag. Alle systemen worden daarom teruggebracht naar menselijk handelen, maar de ontwikkelingen vinden wel degelijk plaats en er is al veel meer mogelijk dan dat we nu denken.’

Het elektronisch tijdperk: überCOOL

Auto’s lezen al verkeersborden en scannen het wegdek op oneffenheden. Camera’s voor- en achter registreren dat er een situatie ontstaat die afwijkt van normaal en waarschuwt de bestuurder. Het gaat al zo ver dat de auto de stoelen zo instelt, dat bij een eventuele crash, de inzittenden op een zo goed mogelijke manier rechtop worden gezet om de klap op te vangen. Auto’s zijn voorzien van satellietnavigatie. De auto weet precies wanneer de volgende rotonde is of een school bijvoorbeeld. Het voertuig kan dan vaart minderen.

Inmiddels heeft Wüst een diversiteit aan productexperts in dienst en dat is nodig. Al deze innovaties brengen met zich mee dat vakkennis noodzakelijk is om de klant van de juiste informatie en mogelijkheden te kunnen voorzien, en dat zijn er nogal wat. De vraag is groot, elektronische toepassingen worden ‘cool’ bevonden en mensen zijn nieuwsgierig naar wat er straks nog meer mogelijk zal zijn.

Gebruikersprofielen

De allerlaatste toepassingen zijn die van gebruikersprofielen. Bij meerdere bestuurders van één voertuig, stel je je eigen profiel in. De auto schakelt over op jouw persoonlijk ingestelde wensen. Dat varieert van stoelinstellingen, ventilatiesysteem, favoriete radiostation tot je navigatiescherm en je favoriete dashboard lay-out.

Imago van Mercedes-Benz

Sinds 2012, met de introductie van de nieuwe A-klasse, draait het imago van degelijk en solide, naar slim & sexy. De cijfers bewijzen het; de gemiddelde leeftijd van Mercedes-Benz rijders gaat omlaag en steeds meer vrouwen kiezen voor slimme auto’s van Mercedes Benz. She’s Mercedes is het antwoord daarop; een online platform waar vrouwelijke Mercedes-Benz rijders elkaar vinden. De auto (app) vertelt je dat je werktijd erop zit en dat je de kinderen op moet gaan halen. De slimme techniek zorgt voor een succesvolle balans tussen werk- en privéleven.

Private lease

Al deze nieuwerwetse functionaliteiten zijn niet voor mij weggelegd, is wat veel mensen denken, maar niets is minder waar. De private lease is in opkomst. Consumenten zien de auto steeds meer als een middel om zichzelf te vervoeren. Marcel: ‘Er is een kanteling gaande. Afhankelijk van het leefgebied willen nog steeds veel mensen een auto bezitten, maar een groeiend aantal vindt het gebruik belangrijker dan het bezit. Dan komen nieuwe gebruiksmogelijkheden zoals carsharing, private lease en Car to Go meer in beeld.’

De behoefte hierin is blijkbaar aan het veranderen. Met private lease heb je altijd de nieuwste modellen tot je beschikking. Mensen reserveren een bedrag per maand om aan die behoefte te voldoen. Het doel blijft hetzelfde, namelijk je verplaatsen van A naar B, maar het daadwerkelijk bezitten van een auto is niet meer voor iedereen prioriteit nummer één. Er goed uitzien in je auto, én gebruik kunnen maken van de hipste elektronische toepassingen wel! Deze nieuwe mogelijkheden kunnen dan een goede oplossing zijn. ‘Maar dan wel graag in een Mercedes-Benz of Smart, sluit Marcel lachend en met een knipoog af.

Jan van der Heijdenstraat 29
3261 LE Oud-Beijerland
0186 – 618 455
www.autowust.nl

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Marcel Wüst
tekst: Mirjam Neeleman | fotografie: Richard Hoogendoorn

By |2018-08-05T10:36:36+00:00augustus 2018|Tags: |