Van den Berg Car Classics

Icoon geeft invulling aan jongensdroom

Als je terugdenkt aan je jeugd en de jaren die volgden schieten er ongetwijfeld allerlei plaatjes door je hoofd die het tijdsbeeld bepaalden. Denk aan kledingstijl en haardracht maar ook kunst, architectuur en huisinrichting. Heel soms lukt het een designer of merk een ontwerp te maken dat generaties overstijgt. Iets dat je na een keer gezien te hebben meteen weer herkent, zodra het merk genoemd wordt heb je er een beeld bij. We zouden het kunnen testen door de vraag te stellen waar je aan denkt bij het merk Porsche… 

In 1963 ontwierp de kleinzoon van Porsche oprichter professor Ferdinand Porsche samen met het ontwerpteam de Porsche 911. Ruim 50 jaar later is de auto nog steeds in productie en is het de droom van menig autoliefhebber. Het is misschien de meest iconische sportauto ooit gebouwd. Het feit dat er sinds de geboorte inmiddels ruim 1 miljoen exemplaren zijn geproduceerd maakt het in ieder geval de meest succesvolle sportauto ooit.

In de vijf decennia heeft het originele ontwerp weliswaar wat aanpassingen ondergaan maar de unieke lijnen van de neus, de motorkap en het ietwat bolle dak komen onmiskenbaar terug in ieder nieuw model. Hiermee wordt de filosofie en ontwerpcultuur van de geestelijk vader tot op de dag van vandaag in ere gehouden en onderstreept. De filosofie van Ferdinand Porsche luidt: “Een coherent ontworpen product heeft geen versiering nodig: de vormgeving zou voor zichzelf moeten spreken. Goed design moet eerlijk zijn.”

Ondernemer Ontmaskerd

De ondernemer die we in deze editie ontmaskeren heeft deze filosofie goed begrepen en voert deze door in zijn bedrijfsvoering en zijn producten. We spreken Peter van den Berg, eigenaar van ‘Van Den Berg Car Classic’, gevestigd in Strijen. 25 jaar nadat hij zijn eerste eigen exemplaar kocht, zorgt hij er met zijn bedrijf voor dat de iconische sportauto letterlijk generaties overstijgt.

Peter raakt al als kleine jongen in de ban van de 911 en verslindt jarenlang alle informatie die hij over de auto kan vinden. Op dat moment nog niet wetende dat alle kennis die hij vergaart hem later zou maken tot een restaurateur die zich kan meten met de wereldtop in deze niche.

Als zoon van een aannemer in de stratenmakerij stroomt Peter als vanzelfsprekend het bedrijf van zijn vader in. Vrijwel al het geld dat hij verdient spaart hij voor zijn droom, een eigen 911. Door een noodlottig ongeval tijdens het beoefenen van de door hem geliefde surfsport loopt hij echter dusdanig letsel op dat hij na revalidatie nooit meer zal kunnen presteren als hij daarvoor deed omdat straten maken nu eenmaal een fysiek zwaar beroep is. Peter beseft dat hij verder moet kijken en in een zoektocht naar ‘wat dan’ besluit hij om meer te gaan doen met zijn liefde voor de Porsche en auto’s in het algemeen. Hij komt uit bij de IVA, een business school speciaal voor de automotive branche. Deze opleiding leidt studenten op om te kunnen werken in de autoverkoop, bij importeurs, fabrikanten, ontwerpstudio’s en leasemaatschappijen. Zijn toelating is een bijzonder verhaal daar hij een stuk ouder is dan de gemiddelde startende IVA student. De directeur van de opleiding ziet echter potentie in hem en besluit hem toe te laten. Een goede keuze blijkt achteraf want Peter was al snel de beste student van de opleiding.

Droomauto

Inmiddels heeft hij genoeg gespaard om zijn droom te verwezenlijken, zijn eigen 911. Hij vertelt zijn vader dat hij zijn droomauto heeft gezien en wil kopen. De ochtend na de mededeling heeft zijn vader een droevige boodschap, hij vraagt Peter de auto niet te kopen. De reden hiervoor is dat mensen zullen zeggen dat het zoontje van de baas in een Porsche rijdt waardoor het bedrijf toekomstige klandizie mis zal lopen. De omgeving weet immers niet dat iedere cent door hemzelf keihard bij elkaar gewerkt is.

Direct na zijn afstuderen begint Peter bij een bekende Hoeksche Waardse onderneming in autobanden en maakt in de daaropvolgende jaren een mooie carrière waarin hij vrijwel volledig vrij wordt gelaten. Als het bedrijf wordt overgenomen staat Peter wederom op een kruispunt. De vrijheid die hij gewend was zal hij niet snel vin- den bij een volgende werkgever en echt voor een baas werken ziet hij eigenlijk niet meer zitten. Ondertussen had hij wel de smaak te pakken van het zoeken naar oude 911’s die hij restaureert en weer te koop aanbiedt. Door een heel bijzondere gebeurtenis besluit hij om met de kennis van het restaureren die hij in de ruim 20 jaar heeft opgedaan Van den Berg Car Classic op te richten.

Een auto restaureren is een ding maar een Porsche 911 terugbrengen in originele nieuwstaat is een tweede. De echte kenners en liefhebbers weten dit. De wijze waarop een classic wordt gerestaureerd bepaalt de waarde van het uiteindelijke resultaat. Hierin zitten grote verschillen omdat de 911 een hele complexe auto is en er ontzettend veel factoren zijn waar rekening mee moet worden gehouden. Doordat de markt voor gerestaureerde classics enorm is gegroeid worden er op dit moment meer 911’s gerestaureerd dan ooit. Peter zegt hierover dat er veel snelle jongens zijn die een graantje mee willen pikken van de opbloeiende handel. Van den Berg Car Classic gaat niet voor het snelle gewin, Peter wil alleen absolute toprestauraties afleveren. Deels vanuit zijn liefde voor de auto en het restaureren maar ook omdat hij zijn naam hoog wil houden.

Speuren over heel de wereld

De restauratieprojecten beginnen met een speurtocht over de hele wereld waarbij strikte criteria worden gehanteerd. Allereerst richt hij zich specifiek op de modellen die zijn geproduceerd tussen 1968 en 1997, dit zijn de luchtgekoelde F-, G- en 993 modellen. Belangrijkste hierbij is dat het een hele goede schade- en roestvrije basis betreft. Omdat er in Amerika een grote afzetmarkt is vindt Peter hier niet zelden een model dat voldoet aan zijn hoge eisen.

Als hij een model heeft gevonden begint stap twee van het traject. Peter vraagt zijn contactpersoon in Amerika om naar de aanbieder te rijden en de auto helemaal na te lopen en overal foto’s van te maken. Deze foto’s worden niet alleen gebruikt ter beoordeling maar ook voor het fotodossier dat wordt aangelegd voor de klant die de gerestaureerde auto uiteindelijk koopt. In dit fotodossier wordt het gehele restauratieproces vastgelegd voor taxatie en om de klant inzicht te geven waardoor er geen grijs gebied is. Dit is heel belangrijk want bij echte kenners en liefhebbers die een origineel gerestaureerde Porsche 911 zoeken moet echt alles kloppen. Van de originele kleur zoals aangegeven op het kleurenplaatje en matching nummers van motor en chassis tot aan de originele spiegels en wielen.

Toprestauratie

Eenmaal in Nederland worden de auto’s helemaal uit elkaar gehaald en gecheckt. Hierbij worden alle onderdelen gerestaureerd, gereviseerd of vervangen. Het koetswerk van de auto wordt vaak kaal gemaakt tot op het blanke metaal en vervolgens met de juiste hoeveelheid laklagen weer opgebouwd en teruggebracht in de originele kleur. Hiervoor wordt nauw samen gewerkt met een vaste plaatwerker/spuiter die volgens Peter behoort tot de top en alleen 911’s strak maakt en spuit. Ook voor het restaureren van de techniek werkt Peter samen met twee vaste monteurs die minstens net zo bevlogen zijn van Porsche als hijzelf. Deze monteurs hebben zoveel ervaring met 911’s dat zij een motor met hun ogen dicht uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Erg belangrijk want bij een toprestauratie hoort een frisse motor die weer loopt als nieuw. In de samenwerking vindt Peter het heel belangrijk dat er een klik is en men blind op elkaar kan vertrouwen, op die manier kun je gezamenlijk komen tot restauraties van absolute topkwaliteit. Het werken met slechts twee monteurs en spuiters brengt met zich mee dat er slechts een beperkt aantal projecten per jaar kunnen worden gedaan. Peter ziet dit niet als een probleem want hij hoeft naar eigen zeggen niet groter te worden en wil onder geen beding marchanderen met de kwaliteit van de auto’s die hij restaureert en aanbiedt.

Porsche 911 Ice Blue

Boven dit artikel zien we een mooi voorbeeld van waartoe Van den Berg Car Classic in staat is. Peter staat tegen een gerestaureerde 911 in de zeldzame kleur ice blue. Een absoluut unicum omdat Porsche deze kleur maar een productiejaar heeft gebruikt. We zien hem tegen de achtergrond van de Erasmusbrug in Rotterdam, dit keer dus geen locatie in de Hoeksche Waard omdat deze achtergrond het internationale karakter van zijn bedrijf goed verbeeldt. De auto werd in Amerika aangeboden en was op dat moment rood, op het kleurenplaatje stond echter dat de originele kleur het zeldzame ice blue was. Peter beseft dat hij op een unieke kans is gestuit en weet dat hij snel moet handelen. Het lukt hem om de auto in zijn bezit te krijgen en hij besluit om hier een bijzonder project van te maken door hem naar eigen smaak opnieuw op te bouwen. Kenners hadden misschien al gezien dat er bijvoorbeeld een race tankdop in het midden van de motorkap zit, er bredere RS-schermen opgelast zijn en er een rolkooi in is gemaakt. Deze bijzondere 911 dient als visitekaartje en draagt zo bij aan het opbouwen van een naam als betrouwbare restaurateur waar je, bij wijze van spreken, blind een 911 van topkwaliteit koopt. Dit kan overigens op verschillende manieren zijn.

Voor iedere Porscheliefhebber

Naast gerestaureerde auto’s uit de showroom biedt Van den Berg Car Classic ook de mogelijkheid om voor een klant op zoek te gaan naar dat ene bijzondere model om vervolgens samen een plan van aanpak op te stellen waarbij tijdspad en kostenplaatje duidelijk worden. Overigens behoeft niet iedere Porsche een deel- of gehele restauratie. Peter heeft altijd Porsches in zijn showroom staan die instapklaar zijn en passen binnen ieder budget. Het totale aanbod staat op de vernieuwde website. www.vandenbergcarclassic.nl

Het moge duidelijk zijn, met Peter en Van den Berg Car Classic hebben we weer een bijzondere Hoeksche Waardse ondernemer met een al even bijzondere onderneming ontmaskerd.

Van den Berg Car Classic Porsche

Bent u geïnteresseerd in één van de Porsche’s? Heeft u een specifieke Porsche wens? Wilt u uw Porsche verkopen? Wilt u dat Van den Berg Car Classic uw Porsche verkoopt? Of heeft u andere vragen? Neem dan contact op met Peter.

T : +31 (0)6 557 61 930
E : info@vandenbergcarclassic.nl
W :
vandenbergcarclassic.nl

Van den Berg Car Classic is gevestigd in Strijen en uitsluitend op afspraak geopend.

Fotografie artikel: Joost Franken – Puur Porsche Magazine
Fotografie uitgelichte afbeelding; Maurice B. Kloots

Van den Berg Car Classic Porsche
Van den Berg Car Classic Porsche
Van den Berg Car Classic Porsche
By |2018-07-27T23:54:21+00:00oktober 2017|Tags: , |